Feiten en cijfers

Werkwijze /

Hier vindt u overzichtelijk grafisch weergegeven diverse feiten en cijfers over ZorgkaartNederland en het gebruik van social media in het algemeen. Als u op een onderwerp uit onderstaande opsomming klikt, navigeert u rechtstreeks naar het betreffende onderwerp:

 

29 augustus 2017

ZorgkaartNederland: bezoekersaantallen
en aantal nieuwe waarderingen per maand

Aantal waarderingen en score per organisatietype en beroep

Aantal waarderingen ZorgkaartNederland

200000

 

 

 

 

 

150000

 

 

 

 

 

100000

 

 

 

 

 

50000

 

 

 

 

 

0

Overig

 

Apotheek

 

Kliniek

 

Fysiotherapepraktijk

 

Tandartspraktijk

 

Verpleeghuis en verzorgingshuis

 

Huisartsenpraktijk

 

Ziekenhuis

2010-1

2011-1

2012-1

2013-1

2014-1

Oordeel beroepen

100%

 

95%

 

90%

 

85%

 

80%

 

75%

 

70%

 

65%

 

60%

 

55%

 

50%

6

6,5

7

7,5

8

8,5

9

9,5

Trend instellingen

9,5

 

9

 

8,5

 

8

 

7,5

 

7

 

6,5

 

6

 

5,5

 

5

Ziekenhuis

 

Huisartsenpraktijk

 

Verpleeghuis en verzorgingshuis

 

Tandartsenpraktijk

 

fysiotherapiepraktijk

 

Kliniek

 

Apotheek

2010-1

2011-1

2012-1

2013-1

2014-1

Verhouding positieve versus negatieve waarderingen

Patiƫnten zijn doorgaans positief over de zorg die ze ontvangen. Dit vertaalt zich terug in de cijfers op ZorgkaartNederland (meetpunt: waarderingen vanaf 1-1-2013 tot medio juni 2015)

Zorginstellingen:

 

gemiddelde cijfer

 

Basis: 66.105 waarderingen

Beveelt u deze zorginstelling aan?

Verhouding voldoende versus onvoldoende:

Verhouding voldoende versus onvoldoende:

Zorgverleners:

 

gemiddelde cijfer

 

Beveelt u deze zorgverlener aan?

Basis: 75.591 waarderingen

Deze verhouding is niet uniek voor ZorgkaartNederland. Internationaal onderzoek met betrekking tot reviewsites voor zorgverleners laat eenzelfde beeld zien. Eveneens toont internationaal onderzoek aan dat een negatieve waarderingen niet per definitie ook betekent dat consumenten niet kiezen voor hetgeen waar de waardering over gaat. Een negatieve waardering biedt vaak vertrouwen en maakt de positieve waarderingen geloofwaardiger.

 

 

Schrijven mensen niet alleen maar negatieve reviews?

Waarom schrijven mensen een waardering op ZorgkaartNederland?

 

Resultaten afkomstig uit eindscriptie als onderdeel van Masterthesis Public Information Management, Erasmus Universiteit Rotterdam.

Ik vind het schrijven van waarderingen op ZorgkaartNederland.nl een mooie manier om de gemeenschap te helpen.

Ik wil mijn steentje bijdragen aan vrij toegankelijke informatie.

Ik vind het schrijven van waarderingen op ZorgkaartNederland.nl nuttig.

Ik weet dat andere gebruikers van ZorgkaartNederland.nl ook waarderingen schrijven die voor mij nuttig zijn, dus het is eerlijk om anderen ook te helpen.

Hoe gebruiken mensen online reviews?

 

Onderzoek toont aan dat een goede online aanwezigheid belangrijk is voor een zorgverlener.

65 procent van de respondenten kiest voor een bepaalde dienstverlener deels op basis van de indruk van de website.

Driekwart (73 procent) laat de keuze voor een zorgverlener afhangen van online recensies.

 

In Nederland is dit zelfs 84 procent.

 

Bovendien noemt 52 procent van de Nederlandse respondenten recensies zelfs zeer belangrijk.

 

Naar het gebruik van online reviews in het algemeen zijn diverse onderzoeken gedaan. Onderstaand  onderzoek concentreert zich primair op productreviews.

Bron

14

CONTACT

INHOUD

54