Feiten en cijfers
Werkwijze /
Hier vindt u overzichtelijk grafisch weergegeven diverse feiten en cijfers over ZorgkaartNederland en het gebruik van social media in het algemeen. Als u op een onderwerp uit onderstaande opsomming klikt, navigeert u rechtstreeks naar het betreffende onderwerp:
200000
150000
100000
50000
0
Aantal waarderingen ZorgkaartNederland
Overig
Apotheek
Kliniek
Fysiotherapepraktijk
Tandartspraktijk
Verpleeghuis en verzorgingshuis
Huisartsenpraktijk
Ziekenhuis
2010-1
2011-1
2012-1
2013-1
2014-1
100%
95%
90%
85%
80%
75%
70%
65%
60%
55%
50%
Oordeel beroepen
6
6,5
7
7,5
8
8,5
9
9,5
9,5
9
8,5
8
7,5
7
6,5
6
5,5
5
Trend instellingen
Ziekenhuis
Huisartsenpraktijk
Verpleeghuis en verzorgingshuis
Tandartsenpraktijk
fysiotherapiepraktijk
Kliniek
Apotheek
2010-1
2011-1
2012-1
2013-1
2014-1
Verhouding positieve versus negatieve waarderingen
Patiƫnten zijn doorgaans positief over de zorg die ze ontvangen. Dit vertaalt zich terug in de cijfers op ZorgkaartNederland (meetpunt: waarderingen vanaf 1-1-2013 tot medio juni 2015)
Zorginstellingen:
gemiddelde cijfer
Basis: 66.105 waarderingen
Beveelt u deze zorginstelling aan?
Verhouding voldoende versus onvoldoende:
Verhouding voldoende versus onvoldoende:
Zorgverleners:
gemiddelde cijfer
Beveelt u deze zorgverlener aan?
Basis: 75.591 waarderingen
Deze verhouding is niet uniek voor ZorgkaartNederland.Internationaal onderzoek met betrekking tot reviewsites voor zorgverleners laat eenzelfde beeld zien. Eveneens toont internationaal onderzoek aan dat een negatieve waarderingen niet per definitie ook betekent dat consumenten niet kiezen voor hetgeen waar de waardering over gaat. Een negatieve waardering biedt vaak vertrouwen en maakt de positieve waarderingen geloofwaardiger.
Schrijven mensen niet alleen maar negatieve reviews?
Waarom schrijven mensen een waardering op ZorgkaartNederland?
Resultaten afkomstig uit eindscriptie als onderdeel van Masterthesis Public Information Management, Erasmus Universiteit Rotterdam.
Ik vind het schrijven van waarderingen op ZorgkaartNederland.nl een mooie manier om de gemeenschap te helpen.
Ik wil mijn steentje bijdragen aan vrij toegankelijke informatie.
Ik vind het schrijven van waarderingen op ZorgkaartNederland.nl nuttig.
Ik weet dat andere gebruikers van ZorgkaartNederland.nl ook waarderingen schrijven die voor mij nuttig zijn, dus het is eerlijk om anderen ook te helpen.
Hoe gebruiken mensen online reviews?
Onderzoek toont aan dat een goede online aanwezigheid belangrijk is voor een zorgverlener.
65 procent van de respondenten kiest voor een bepaalde dienstverlener deels op basis van de indruk van de website.
Driekwart (73 procent) laat de keuze voor een zorgverlener afhangen van online recensies.
In Nederland is dit zelfs 84 procent.
Bovendien noemt 52 procent van de Nederlandse respondenten recensies zelfs zeer belangrijk.
Naar het gebruik van online reviews in het algemeen zijn diverse onderzoeken gedaan. Onderstaand onderzoek concentreert zich primair op productreviews.