Gebruikers aan het woord / Quotes

Zorgverleners over
het ZorgkaartNederland profielpakket

“Het is al jaren een trend dat patiënten voor en gedurende de behandelperiode
op zoek gaan naar informatie over de aandoening, het ziekenhuis en de behandelend
arts. Het kan dan erg prettig zijn om ervaringen te lezen van patiënten die eerder door dezelfde arts behandeld zijn. Soms kan dat helpen ter geruststelling, maar het kan ook een beter beeld geven van de komende behandeling.  Voor mij als specialist is het prettig om terug te lezen hoe mensen ons contact ervaren hebben. Vanuit Rijnstate streven wij naar voortdurende verbetering van onze kwaliteit van zorg. Dus ook als er zaken beter kunnen, gaan wij daarover graag met de patiënt in gesprek. ZorgkaartNederland vormt een mooie aanvulling op de vele manieren waarop wij met onze patiënten in contact zijn en die ons helpen onze dienstverlening nog verder te verbeteren.”

Charlotte Blanken-Peeters,
Oncologisch chirurg Rijnstate Ziekenhuis Arnhem

“Wij zijn een betrekkelijk nieuw ziekenhuis, volledig gespecialiseerd in borstkanker.
Bij ons staat de patiënt in alle processen centraal. Wij willen heel graag weten hoe
patiënten de zorg in ons ziekenhuis ervaren. Zo kunnen wij de zorg en kwaliteit waarborgen en waar nodig verbeteren. Op ZorgkaartNederland kunnen patiënten dit aangeven. Doordat we gebruikmaken van een pakket van ZorgkaartNederland  blijven we op de hoogte van alle reacties en kunnen we er direct wat mee doen. Een reactie geven en onze kwaliteit verbeteren. We vinden het ook belangrijk dat andere patiënten
kunnen zien hoe ons ziekenhuis wordt gewaardeerd. Gelukkig is dat heel goed.
We scoren gemiddeld een 9.7. Natuurlijk benutten we ook de mogelijkheid om ons op ZorgkaartNederland  te presenteren, zodat patiënten weten dat ze voor borstzorg altijd dezelfde dag in het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis terechtkunnen.”

Sanne Portman, communicatiemedewerker Alexander Monro Borstkankerziekenhuis

“Ik vind het goed dat binnen onze kliniek intern en extern inzichtelijk wordt hoe
cliënten onze zorg ervaren en dat iedereen dat open kan lezen. Die transparantie is
belangrijk. ZorgkaartNederland is voor mij de ‘Tripadvisor’ voor de zorg.

 

Intern helpen de waarderingen en reacties om onze kwaliteit nog verder te verbeteren. Via het ZorgkaartNederland-pakket krijgen we rapportages over de waarderingen.
Die verspreiden we onder onze medewerkers. De rapportages nodigen uit om beter
naar de waarderingen en de ontwikkelingen daarin te kijken. Dat geeft ons inzicht in
de ervaren kwaliteit én in gewenste verbeteringen.”

Domien Debruyne,
directeur Andros Mannenkliniek

“Binnen Beweging 3.0 hechten wij veel waarde aan de mening en ervaringen
van  onze cliënten en hun naasten. Daarom hebben wij ons in 2011 als een

van de eerste organisaties voor verpleging, verzorging en thuiszorg aangesloten bij ZorgkaartNederland. De waarderingen geven ons inzicht in de wensen en behoeften
van onze cliënten en daarmee kunnen wij onze zorg en dienstverlening verbeteren.

 

Daarnaast vinden we het belangrijk dat anderen deze meningen en ervaringen kunnen lezen. Dit kan hen weer helpen bij het kiezen van een zorgaanbieder. Om het plaatsen van een waardering te stimuleren hebben wij eigen promotiekaartjes ontwikkeld en brengen wij ZorgkaartNederland regelmatig onder de aandacht in bulletins voor cliënten en op onze website. Daarnaast hebben wij een koppeling van de scores van de locaties gemaakt met het Familiekanaal van Beweging 3.0, ons medium om met de naasten van cliënten in contact te blijven.”

Marlijn Lenselink, voorzitter Raad van Bestuur/Directievoorzitter bij Beweging 3.0

“We verwachten dat ZorgkaartNederland ons meer oplevert dan ons klanttevredenheidsonderzoek. Je krijgt directe, actuele reacties en concrete tips. Uit klanttevredenheidsonderzoek kan bijvoorbeeld komen dat cliënten de maaltijden

met een 6 waarderen, bij ZorgkaartNederland lees je wat ze niet goed vinden.

Daar kun je wat mee. Bovendien kunnen we de dialoog met de cliënt aangaan om te achterhalen wat hij precies bedoelt. Omdat we elf locaties hebben, hebben we het Propakket. We willen de scores per locatie plaatsen op onze verschillende websites. Dat stimuleert cliënten om ons te beoordelen en locaties om een goede score te halen.

 

Archipel wil intra- en extramuraal goede zorg leveren. De cliënt is de enige die kan beoordelen of we dat waarmaken. Op ZorgkaartNederland zien we direct zijn reactie. Natuurlijk plaatsen nog niet alle cliënten een reactie. Maar daar werken we actief aan.”

Ton van Gerwen, secretaris
Raad van Bestuur Archipel Eindhoven e.o.

“Via ZorgkaartNederland krijgen we een eerlijk advies van onze patiënten over
allerlei aspecten van de zorg die we leveren. Meer dan 2700 mensen hebben ons
inmiddels beoordeeld en daar zijn we erg blij mee. Sommige opmerkingen zijn voor ons
daadwerkelijk aanleiding om de kwaliteit van onze zorg en onze faciliteiten verder te verbeteren. Dat is precies waarom ZorgkaartNederland voor ons als ziekenhuis zo waardevol is.”

Rob van Putten,

senior communicatieadviseur Deventer Ziekenhuis

38

54

INHOUD

CONTACT