“Zorgverleners, ga online!” Tips van een communicatiespecialist

Tips & Tricks / Online

Carolien Van den Neste (1964) is afgestudeerd in Nederlandse Taal- en Letterkunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht en heeft daarna gewerkt als communicatiespecialist bij verschillende organisaties. Naast haar docentschap Nederlands heeft zij een tekstbureau en is gespecialiseerd in onder andere webteksten en social media.

 

Carolien wil zorgverleners enthousiasmeren meer in te zetten op social media als instrument in de communicatie met patiënten, want online vertellen patiënten wat er bij hen leeft en lezen patiënten graag wat zorgverleners doen. Op ZorgkaartNederland schrijft zij op persoonlijke titel blogs over de mogelijkheden van social media in de zorgpraktijk van (individuele) zorgverleners.

Ontevreden patiënt online

“Wanneer ik een huisarts informeer over een negatieve beoordeling op Zorgkaart Nederland is de aarzeling vaak groot om daar iets mee te doen. ‘Ik weet al wel welke patiënt deze beoordeling heeft gegeven’ en ‘Ach, ik kan toch niks meer aan de onvrede van die patiënt doen’ zijn slechts twee opmerkingen waaruit blijkt dat de gevolgen van een negatieve beoordeling online worden onderschat.”

Zorgverleners ga online

“Vorige week was ik in gesprek met een huisarts die in een gecombineerde praktijk werkt samen met fysiotherapeuten en logopedisten. In ons gesprek kwam de noodzaak ter sprake van het begeven op het pad van de online-wereld. Mijn gesprekspartner twijfelde of hij nou echt tijd en energie in social media moest steken. Ik vertelde hem aan de hand van een simpel voorbeeld dat hij zich daarmee een informatiestroom ontzegt die erg interessant kan zijn voor zijn praktijkvoering.”

46

CONTACT

INHOUD

54