Gebruikers aan het woord / interview Yolanda

Hoe een drie
een zesje werd

Als de knie van Yolanda na anderhalf jaar opspelen echt dwars gaat liggen, kan het bezoek  aan de orthopeed niet langer worden uitgesteld. De röntgenfoto laat aan duidelijkheid niets  te wensen over. Dat vindt ook de behandelend geneesheer, orthopeed in een regionaal  ziekenhuis.

Hij velt het vonnis op maandagmorgen in alle vroegte bij Yolanda en haar man. Samengevat luidt de boodschap. Uw knie is versleten. En na haar vraag: wat kunnen we daar aan doen? “Een nieuwe knie, maar daarvoor bent u met uw 49 jaar nog veel te jong. Kom maar terug als u zestig bent. En ik ga geen kijkoperatie doen, want daar komt toch hetzelfde uit. Nogmaals, kom terug als u zestig bent. Tot die tijd kan ik niets voor u doen.”

 

Meer uitleg kon er niet van af, tijd voor een gesprek was er evenmin. En met die boodschap stonden Yolanda en haar man weer buiten. Als ze thuis komt, komen de tranen, de woede en het ongeloof.  ‘Mijn leven was ineens stuk. Door andere ziektes gaat er al zoveel mis. Als ik ook niet meer met de hond kan wandelen…En waarom moest de dokter zo kortaf zijn?”

Ander ziekenhuis, nieuw geluid

De vaste fysiotherapeut raadt een nieuw consult aan bij een ander ziekenhuis. Daar klinkt een ander geluid. De meniscus is kapot, en zit wat bot ingekapseld, er hangt wat los, maar de slijtage van de knie is niet zodanig dat er een nieuwe knie in moet. Met een operatie moet Yolanda weer op de been zijn te brengen.

 

Die operatie is inmiddels geweest en nu schuifelt ze alweer door het huis en kan niet wachten tot ze met de hond naar buiten kan.

 

En dan komt de tijd om de balans op te maken. Yolanda heeft geen klacht ingediend bij het ziekenhuis van de orthopeed. “Door de stellige en botte reactie verwachtte ik niet dat de arts na een klacht anders zou reageren. En het ziekenhuis blijft natuurlijk achter de dokter staan. Dus ik had niet het gevoel dat ik daar veel verder mee zou komen.”

Waarderen op ZorgkaartNederland

Wat ze wel deed was een waardering opschrijven op ZorgkaartNederland. “Het viel me op dat die dokter allemaal negens kreeg als het ging om heupen, maar dikke onvoldoendes als het gaat om knieën en voeten.”

 

Yolanda (“als niemand zijn mond open doet, verandert er nooit iets”) zette haar waardering op ZorgkaartNederland. “Super, het is zo laagdrempelig.”

En wat ze niet verwachtte, gebeurde. De orthopeed las de waardering, benaderde ZorgkaartNederland en liet weten dat hij contact met Yolanda wilde. ZorgkaartNederland vraagt aan Yolanda of zij een gesprek wil. Dat wil ze, waarna het contact tussen dokter en ex-patiënt tot stand komt via tussenkomst van ZorgkaartNederland.

 

“als niemand zijn
mond open doet,
verandert er nooit iets”

Het gesprek heeft plaats op een vrijdag, in het ziekenhuis. Yolanda: “Mijn man en ik herkenden hem niet eens. Hij was zo voorkomend. Er was tijd voor ons. Hij luisterde. Hij zei wel dat hij nog steeds dezelfde keuzes zou maken, maar hij gaf ook toe dat hij die eerste keer misschien wat weinig empathie had getoond.”

Dat laatste was genoeg voor Yolanda. De dokter maakte zijn excuus. Maar vroeg ook waarom ze haar ongenoegen had geuit op ZorgkaartNederland “ten overstaan van heel Nederland” en niet een nieuwe afspraak met hem had gemaakt om over haar ongenoegen te praten.

 

Yolanda: “Ik koos voor ZorgkaartNederland omdat het zo laagdrempelig is. Dat is nu juist het goede van ZorgkaartNederland. Je kunt alles kwijt wat je wilt.” En dan, na enige aarzeling: “Dat is natuurlijk ook het gevaar. Je kunt alles zeggen wat je wilt. Ook als je kwaad wilt. Als de arts niet reageert, blijft het onweersproken. Maar dat is natuurlijk aan de dokter zelf.”

Het gesprek helpt

Bij haar reageerde de dokter dus wel en kwam via ZorgkaartNederland het gesprek tot stand. Het hielp. De dokter zag in dat hij te kort door de bocht was geweest, Yolanda voelde zich begrepen. “Het doet er niks aan af dat hij fouten heeft gemaakt. Maar ik heb mijn waardering wel iets bijgesteld.” Van een drie ging het naar een zesje, niet vanwege het medisch handelen, maar wel vanwege het alsnog getoonde begrip.

 

En voortaan? Yolanda kijkt eerst op ZorgkaartNederland voor ze een dokter bezoekt. Dan blijft dit soort nare ervaringen haar hopelijk bespaard.

36

CONTACT

INHOUD

54