Gebruikers aan het woord / interview Christiaan Spijker

Kiezen voor de aanval

Het was even schrikken voor huisarts Christiaan Spijker (37). Hij was wat aan het grasduinen op ZorgkaartNederland.nl, tikte de naam van zijn praktijk in en vond een heel negatieve waardering. “Arts luistert niet en stuurt je zo weer weg”, was kort samengevat de reactie van een overduidelijk ontevreden patiënt. Spijker: “Daar schrok ik wel van. Je wordt even heel boos, vooral omdat je het niet weet. Ik kwam er pas na maanden achter dat die  reactie er op stond. Daar heb je als arts geen weet van.”

en naar je luistert. Dat waarderen ze op de site. Maar stel je voor dat zorgverzekeraars hier op gaan inkopen. Een dokter die bij een verkoudheid snel een kuurtje geeft. Dat wordt gewaardeerd. Maar daar wordt de zorg niet beter van.  Als  dat te zwaar wordt aangezet op ZorgkaartNederland  loop je de kans dat er beleid op wordt gemaakt. Dat is wel gevaarlijk.”

 

Maar ondanks zijn bedenkingen bij de site vraagt hij nog steeds aan patiënten die hem een compliment geven of ze dat ook willen melden op ZorgkaartNederland.nl. “Onze praktijk is geaccrediteerd. Daar heb je ook beoordelingen van patiënten voor nodig. Laat dat maar via ZorgkaartNederland lopen. Ik ben voor transparantie. Zeven jaar geleden, toen ik net huisarts was, vond ik het vreselijk als een patiënt niet tevreden was. Groningers staan er  om bekend dat ze te eerlijk zijn om aardig te zijn dus ze zeggen het direct als ze niet tevreden zijn.”

“Kritiek wil je graag zelf 
ontvangen, liefst in een 
gesprek op de praktijk"

Hij zegt: “Die patiënte, ik weet wie het was. Op de dag dat zij overstapte naar een andere huisarts heeft ze die reactie geplaatst. Ik vond het niet leuk. Je wordt er onzeker van. En het voelt toch als iets dat ze achter je rug om doen.”

 

Hij vervolgt: “Kritiek wil je graag zelf ontvangen, liefst in een gesprek op de praktijk. Maar ja, voor sommigen is de drempel hoog om een probleem te bespreken. Als je het niet durft met je huisarts, dat is best lastig.”

 

Spijker koos voor de aanval. Dacht, wat kan ik hier aan doen? Hij besloot zijn patiënten te vragen om  hem te gaan waarderen op ZorgkaartNederland.nl. “Ik zag dit

Spijker ziet ZorgkaartNederland als een balans tussen emoties en frustratie van patiënten. “Het gaat wel om je zelf, dat maakt verschil uit. Maar het geeft wel een aardig beeld, zeker in een gebied waar meerdere artsen beschikbaar zijn.”

 

De site meet patiënttevredenheid zegt Spijker. “Het is geen synoniem voor kwaliteit van de dokter. Het gaat vooral om bejegening. Ik kijk wel eens naar de waarderingen van collega’s van wie ik denk dat ze niet altijd de beste zorg bieden. Bij wie ik medisch  inhoudelijke twijfels heb. Maar die hebben ook gewoon positieve beoordelingen. Die medische twijfels zie je niet altijd terug op de site.”

 

Spijker vindt dat ZorgkaartNederland op de site moet melden dat het gaat om subjectieve waarderingen. “De patiënt wil een aardige dokter die begripvol is

als de enige mogelijkheid. Het is uit nood geboren, dat wel. Enkele beoordelingen zijn pure emoties. Maar er zijn gelukkig ook veel positieve beoordelingen.”

“Zeker als patiënten je 
een compliment geven, 
dan zeg ik:  weet je dat 
dit ook online kan via 
ZorgkaartNederland?"

Toch raadt hij zijn collega’s aan om ook actief met ZorgkaartNederland te werken. “Zeker als patiënten je een compliment geven, dan zeg ik:  weet je dat dit ook online kan via Zorgkaart. Het is een niet te stuiten opmars. Maak er gebruik van, je hoeft er niet bang voor te zijn. Als je goed je werk doet heb je er geen pijn van.

 

 Mijn voorkeur is nog steeds dat kritiekpunten rechtstreeks bij de zorgverlener worden gemeld. Maar als een patiënt het via ZorgkaartNederland doet vind ik het ook prima.  En het kan ook via de website van de praktijk. Wij koppelen altijd terug via de website wat we met kritiek hebben gedaan. Want het gaat er uiteindelijk om dat de patiënt tevreden is. Dat mag hij dan ook laten weten op ZorgkaartNederland.

35

CONTACT

INHOUD

54