Het gaat om de

mening van de patiënt

Gebruikers aan het woord / interview orthopeed Rob Janssen

Dokter Rob Janssen, is orthopedisch chirurg en traumatoloog, gespecialiseerd in  knieën. Zijn patiënten komen uit het hele land. Janssen werkt in de Coöperatie  Orthopedie Groot Eindhoven en houdt praktijk in het Maxima Medisch Centrum  (Eindhoven/Veldhoven). Rob Janssen heeft bijna driehonderd – veelal positieve –  waarderingen op ZorgkaartNederland. Janssen vraagt zijn patiënten actief om zijn  werk en praktijk te waarderen op ZorgkaartNederland.

“Ik zie in de waarderingen op ZorgkaartNederland terugkomen wat ik in mijn praktijk belangrijk vind. Goed communiceren met patiënten. Uitleggen waar je mee bezig bent.”

“Het gaat op ZorgkaartNederland om de mening van de patiënten. Ik weet nog dat we ons als maatschap een jaar of vijf geleden afvroegen: Gaan we hier nu aan meedoen of niet? We zijn het gaan doen. Wij geven aan het einde van de behandeling informatie over ZorgkaartNederland mee.
Vragen patiënten of ze een beoordeling willen invullen. We meten verschillende dingen. Dit is er één van.” “Ik vergelijk het wel eens met hotelsites als Zoover. Dus als een patiënt vraagt waarom ik dit wil laten invullen dan zeg ik: Boekt u wel eens een hotel? Kijkt u naar de beoordelingen? Wat vindt u daarvan?

Zo zie ik ZorgkaartNederland ook. Wie kan het beste vertellen over ervaringen in de zorg? Naar mijn idee de mensen die het zelf hebben meegemaakt.”

“Ik zie in de waarderingen op ZorgkaartNederland

terugkomen wat ik in mijn

praktijk belangrijk vind”

Alles is relatief

“Het zijn diverse waarderingen van patiënten. Als het er maar een paar zijn, dan zegt dat natuurlijk niet zoveel. Maar als het aantal beoordelingen toeneemt, dan geeft dat een aardig beeld van wat patiënten van mij als arts vinden. Ikzelf vind dat waardevol. Het heeft te maken met transparantie van de zorg. Ik lees bijvoorbeeld ook terug in de ervaringen dat patiënten soms lang moeten wachten voor het eerste consult. Dat herken ik wel, want ik zie mensen uit heel Nederland in mijn praktijk.”

 

 

 

Eerlijke uitleg

“Ik lees ook terug dat patiënten mijn keuzes en uitleg begrijpen. Dat is de rode lijn in de beoordelingen. Eerlijke uitleg, een eerlijk verhaal. Ik ben streng met indicaties. Ga niet direct opereren. Een operatie is een laatste middel. Ik doe veel second opinions en dan constateer ik dat er alternatieven zijn waar niet eerder over is nagedacht. Het is niet zo dat patiënten altijd geopereerd willen en hoeven worden. Dat merk ik in de spreekkamer. We moeten samen beslissen over wat kan en nodig is. Daar geloof ik sterk in. En dan zie je dat minder dan 50 procent van mijn patiënten wordt geopereerd, terwijl ik orthopedisch chirurg ben.“

 

Subjectief, maar prettig te lezen

“Nee, ik weet niet of al mijn patiënten het invullen. Maar ik zie mijn waarderingen op ZorgkaartNederland als een afspiegeling van de werkelijkheid. Als je voldoende waarderingen hebt, herken je de rode lijn.”

 

 

 

 

“Natuurlijk, het zijn subjectieve waarderingen. Ik zie deze als een interessante aanvulling

op andere patiënt-beoordelingen.

“Er zijn mensen die zeggen: die waardering hoor ik in de spreekkamer ook wel. Maar ik lees op ZorgkaartNederland zaken terug die ik niet in de spreekkamer hoor. Ik denk dat patiënten, als ze thuis ZorgkaartNederland invullen, rustiger kunnen nadenken dan wanneer je ze in de spreekkamer vraagt hoe het ging. Thuis invullen is veiliger.”

 

 

Vertaal spreekkamer
in een website

“Twintig procent van wat een arts in de spreekkamer vertelt, wordt door de patiënt onthouden. Om die reden heb ik mijn uitleg in de spreekkamer vertaald naar een eigen website. Dan kan de patiënt thuis nog eens rustig nalezen wat ik heb uitgelegd.”

 

“Tegenwoordig hebben veel mensen de website en ZorgkaartNederland al bekeken voordat ze op mijn spreekuur komen. Het is prettig om te horen dat de beoordelingen overeen komen met de eigen ervaringen. Dan is de cirkel rond. Het draagt bij aan het vertrouwen in de arts-patiëntrelatie. Inmiddels hebben we ook op de website van de Coöperatie Orthopedie Groot Eindhoven een link naar ZorgkaartNederland toegevoegd.”

De zorg moet wennen aan kritiek

“Zou ik anderen aanraden om ook actief ZorgkaartNederland aan hun patiënten voor te leggen? Ja. Sommige collega’s zijn heel enthousiast, andere hebben er geen behoefte aan, willen niet. Ik denk dat iedereen het prettig vindt om positieve feedback te krijgen. Alleen, we zijn die feedback in de zorg niet gewend, terwijl we bijvoorbeeld beoordeling sites van hotels of restaurants heel normaal vinden.”

 

“Daarnaast merk ik dat sommige artsen bang zijn voor misbruik. Naar mijn mening is dat onterecht. ZorgkaartNederland controleert beoordelingen om misbruik en onjuiste bejegening te voorkomen.”

 

 

ZorgkaartNederland
kan nog beter

“Ik denk dat ZorgkaartNederland nog verbeterd kan worden. Ik hoor namelijk van patiënten terug dat ze, wanneer ze voor twee verschillende klachten bij dezelfde arts zijn geweest, die tweede keer geen waardering op ZorgkaartNederland meer kunnen zetten. Blijkbaar kun je maar een keer per ip-adres reageren, die beperking zou wat mij betreft niet aanwezig moeten zijn.”

“Daarnaast merk ik dat  sommige artsen bang zijn voor misbruik. Naar mijn  mening is dat onterecht”

“En waarom is het op ZorgkaartNederland niet mogelijk om informatie van individuele artsen of maatschappen te plaatsen, zoals een link naar een website? Op dit moment is de informatie met name gericht op de organisatie waar de arts werkzaam is. Dat is wel een minpuntje vind ik. De site zou wat meer op maat kunnen worden gemaakt.”

 

“Ik ga er in ieder geval mee door. Ik vind het een waardevolle aanvulling op mijn praktijkvoering.”

 

www.rpajanssen.nl

34

CONTACT

INHOUD

54