Tips & Tricks / Negatieve waardering

Een negatieve waardering; en nu?

Hoewel ruim 85% van de geplaatste waarderingen op ZorgkaartNederland positief is, plaatsen inzenders ook negatieve waarderingen. Voor u als zorgverlener kan een negatieve waardering aanleiding zijn contact op te nemen met de redactie. Bijvoorbeeld omdat de negatieve waardering in contrast staat met andere, positieve waarderingen. Of omdat u zich niet herkent in de inhoud van de waardering.

 

 

Kan een (negatieve) waardering ook verwijderd worden van

ZorgkaartNederland?

De redactie verwijdert waarderingen alleen als de kennelijke onrechtmatigheid daarvan aannemelijk is gemaakt. De redactie checkt de waarderingen/reacties echter niet op waarheid.
De ervaring van de patiënt blijft immers een al dan niet subjectieve weergave van de werkelijkheid. Dit staat vermeld in onze gedragscode en onder iedere waardering. Dit betekent uiteraard niet dat een waardering die feitelijke onwaarheden bevat, blijft staan. Als er sprake is van een vermoeden dat in de waardering onwaarheden staan, volgt een redactioneel onderzoek. Het is immers voor niemand, ook voor ZorgkaartNederland niet, gewenst dat er onwaarheden vermeld worden.
De redactie gaat over tot definitieve verwijdering als het aannemelijk wordt gemaakt dat de waardering inderdaad niet klopt. Als na redactioneel onderzoek blijkt dat er geen onrechtmatigheden in de waardering staan, blijft deze staan op ZorgkaartNederland.
Redactioneel onderzoek volgt onder andere:

 

  • Bij opvallend veel positieve of negatieve waarderingen in kort tijdsbestek
  • Op verzoek van lezers
  • Bij veel waarderingen van hetzelfde IP-adres

 

 

Hoe kom ik in contact met de inzender van een (negatieve) waardering?

Als u in contact wil komen met de inzender van een waardering, volgt u onderstaande stappen:

 

  • Ga op ZorgkaartNederland naar de waardering waar u op wilt reageren en vul het contactformulier in. Dit doet u door de link te volgen die standaard onder iedere waardering staat.

 

 

Ik ben deze zorgaanbieder en wil graag reageren op deze waardering

 

 

  • Als reactie hierop ontvangt u een mail van de ZorgkaartNederland redactie. Hierin worden de verschillende contactopties toegelicht..
  • Wilt u alleen een reactie plaatsen onder de waardering? Stuur uw reactie dan mee in antwoord op de mail van de ZorgkaartNederland redactie. De redactie plaatst uw reactie onder de waardering. De reactie is hiermee voor iedereen zichtbaar. De inzender van de waardering krijgt vervolgens bericht dat de zorgverlener een reactie heeft geplaatst.*
  • Wilt u in contact komen met de inzender van de waardering? Geef dit dan aan in antwoord op de mail die u ontvangen heeft van de ZorgkaartNederland redactie. De redactie neemt vervolgens via mail contact op met de inzender van de waardering. Hou hierbij rekening met een reactietermijn van 2 weken. Als de inzender van de waardering open staat voor contact, ontvangt u van de ZorgkaartNederland redactie de contactgegevens. Vervolgens neemt u zelf direct contact op.
  • Heeft het contact tot een positief resultaat geleid? Dan kunt u dit alsnog in reactie onder de waardering plaatsen. Het komt ook voor dat inzenders van een waardering –na contact met de zorgverlener- hun waardering herzien. In zeldzame gevallen vraagt de inzender om de waardering te verwijderen. Een dergelijk verzoek wordt altijd ingewilligd.

 

 

Lees ook “Hoor en wederhoor” in Werkwijze

 

 

 * Bent u ZorgkaartNederland pakkethouder? Dan kunt u een reactie plaatsen zonder tussenkomst van de redactie.

41

CONTACT

INHOUD

54